Wypowiedzi na posiedzeniach Sejmu - Informacja bieżąca
Wypowiedzi na posiedzeniach Sejmu
Posiedzenie nr 17 w dniu 12-09-2024 (2. dzień obrad)
11. punkt porządku dziennego: Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z udzielaniem pomocy de minimis (druk nr 600)
Poseł Danuta Jazłowiecka:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Może zanim rozpocznę moje wystąpienie w imieniu klubu, odniosłabym się do wystąpienia pani posłanki Prawa i Sprawiedliwości Semeniuk-Patkowskiej. To wystąpienie świadczy o tym, że pani w ogóle nie wie, jaki punkt w tej chwili jest procedowany. (Oklaski) Pani wystąpienie świadczy również o tym, w jakiej sytuacji znaleźliśmy się po rządach Prawa i Sprawiedliwości, osób niekompetentnych, które zajmowały się gospodarką i przedsiębiorcami.
Natomiast jeżeli chodzi o punkt, w ramach którego obradujemy, projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z udzielaniem pomocy de minimis ma na celu dostosowanie krajowego prawa do nowych przepisów unijnych dotyczących pomocy de minimis, które weszły w życie 1 stycznia.
Zmiany te wynikają z przyjęcia dwóch nowych rozporządzeń Komisji Europejskiej, pani minister, rozporządzenia z 2023 r. nr 2831 i nr 2832z tego samego roku. Dotyczą one sprawy stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis oraz dotyczą pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorcom świadczącym usługi w ogólnym interesie gospodarczym.
Wprowadzenie tych rozporządzeń zastępuje dotychczas obowiązujące akty prawne z 2013 i 2012 r. Są to akty nr 1407 i 360. W Polsce pomoc de minimis udzielana jest w różnych formach. Są to np. szkolenia, inwestycje, zwolnienia podatkowe, jednorazowa amortyzacja, pożyczki, kredyty preferencyjne, umorzenie odsetek ZUS i inne. Korzystający z pomocy przedsiębiorca ma swój limit wyznaczony rozporządzeniami i zobowiązany jest kontrolować każde wsparcie, które otrzymuje od organu udzielającego pomocy. Tym samym zobowiązany jest je monitorować, by nie przekroczyć dopuszczalnego limitu.
Rozporządzenia dotyczące pomocy de minimis obowiązują we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej. Opierają się na wspólnych założeniach unijnych, ale są dostosowane do specyfiki i potrzeb gospodarek narodowych. I tak np. w Niemczech, we Francji, we Włoszech czy w Hiszpani wiodącymi sektorami korzystającymi ze wsparcia są przede wszystkim przemysł, małe i średnie przedsiębiorstwa, start-upy, przemysł kreatywny, innowacje, nowe technologie, energetyka, rolnictwo, sektor usługowy, edukacja czy turystyka. Środki wykorzystywane są przede wszystkim na regionalny rozwój gospodarczy. Proces ubiegania się o pomoc w większości krajów jest podobny. Wsparcie jest udzielane przez regionalne programy, często zorientowane na rozwój lokalnych rynków pracy i innowacji. Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do przedstawiania informacji o otrzymanej pomocy w ramach de minimis. Myślę, że to dużo też pani wyjaśnia, pani poseł.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Przyjęte przez komisję nowe regulacje unijnych rozporządzeń zmieniają m.in. sposób obliczania 3-letniego okresu przy sumowaniu limitu pomocy de minimis z lat podatkowych. Do tej pory obowiązywał rok podatkowy bieżący oraz poprzednie 2 lata podatkowe. Zmienione to zostało na okres trzech minionych lat. Rozszerza się również zakres sektorów kwalifikujących się do pomocy de minimis i umożliwia przyznawanie pomocy w sektorach wcześniej wykluczonych, np. w transporcie drogowym towarów, gdzie limit pomocy został zrównany z innymi sektorami. Podwyższone są maksymalne kwoty pomocy de minimis odpowiednio w poszczególnych przypadkach: z 200 tys. euro do 300 tys. euro oraz z 500 tys. euro do 750 tys. euro.
Projekt ustawy natomiast przewiduje regulacje m.in. w kwestiach podatkowych, działalności banków spółdzielczych, zatrudnienia socjalnego czy działalności spółdzielni socjalnych.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Z uwagi na to, że oba rozporządzenia z 2023 r. bezpośrednio obowiązują kraje członkowskie, uwaga, pani poseł, nie ma potrzeby wprowadzania przepisu przejściowego regulującego kwestię udzielania pomocy de minimis w okresie od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia wejścia w życie projektowanej ustawy. Pomoc de minimis we wskazanym wyżej okresie realizowana jest na warunkach określonych w obu nowych rozporządzeniach Komisji.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Wprowadzone zmiany związane z odesłaniem do bezpośrednio obowiązujących przepisów nowych rozporządzeń dotyczą wielu ustaw, w których odwołania do poprzednich przepisów unijnych zostaną zastąpione ogólnym wskazaniem na pomoc de minimis, co umożliwi łatwe dostosowanie się do przyszłych zmian prawa unijnego bez konieczności ciągłego nowelizowania krajowych przepisów. W niektórych zmienionych ustawach wskazano wprost, że pomoc de minimis jest udzielana na warunkach określonych w rozporządzeniu Komisji, w każdym bowiem przypadku warunki dopuszczalności udzielania takiej pomocy bezpośrednio reguluje rozporządzenie unijne, pani poseł (Dzwonek), a nie przepisy prawa krajowego, które mogą te warunki jedynie dodatkowo dookreślać i zaostrzać. Z punktu widzenia prawa krajowego i unijnego nie powstaje w tym zakresie żadna niezgodność.
Projekt ustawy nie będzie miał negatywnego wpływu na mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, ponieważ nie wpływa na możliwość udzielania przedsiębiorcom wsparcia określonego w nowelizowanych ustawach. Wprowadzone zmiany zapewnią zgodność udzielanej pomocy de minimis z obecnie obowiązującymi przepisami prawa Unii Europejskiej. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po ogłoszeniu.
Dziękuję, panie marszałku. (Oklaski)